"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam islam secara KESELURUHAN dan janganlah kamu ikuti langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu." (2:208)

09 December 2011

Choose

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah, jika anda berjaya membuka blog ini, bermakna anda masih lagi bernafas, anda masih lagi mampu membaca, anda masih mampu berfikir, anda masih waras, dan anda masih hidup di muka bumi Allah ini. Bersyukurlah pada Allah kerana Dia masih memberi peluang kepada kita untuk bertaubat dan beribadat kepada Dia :)

Insyaallah hari ni kita tengok satu video. Ni, video kat bawah ni. Aci-cuba-try-test tengok :)


Dah tengok? Dah dengar? Dah hayati?

"My dear brothers and sisters, choose your priorities from now and say the most important things for you "

"Katakanlah, "Jika bapa-bapamu, anak-anakmu, saudara-saudaramu, isteri-isterimu, keluargamu, harta kekayaan yang kamu usahakan, perdagangan yang kamu khuatirkan kerugiannya, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, lebih kamu cintai daripada Allah dan Rasul-Nya serta berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah memberikan keputusan-Nya." Dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik." 
(At-Taubah : 24)

Saya sangat suka ayat ni. Kalau saya berada antara dua keadaan yang memerlukan saya untuk memilih yang mana satu untuk saya lakukan, ayat inilah yang akan berlegar-legar di kepala saya.

Kita kata kita sayang Allah. Kita kata kita sayang Rasulullah. Kita kata kita nak masuk syurga. 

Tapi....perbuatan kita sehari-hari itu lebih kepada hal dunia. Jadi, macam mana kita nak masuk syurga itu kalau apa yang kita buat adalah untuk keuntungan duniawi?

Haa, macam mana? Boleh ke agaknya?

Allah kata kat situ, "maka tunggulah sehingga Aku memberikan keputusanKu"

Agak-agak Allah bagi keputusan apa?

Hmmm....muhasabah muhasabah

No comments:

Post a Comment