"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam islam secara KESELURUHAN dan janganlah kamu ikuti langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu." (2:208)

12 December 2011

The Red Cake is The Red Velvet

Bismillahirrahmanirrahim

Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah

Dengan kuasa dan izin Allah, usaha saya menjadi pada hari ini. Iaitu.....membuat kek!


Kek ini khas saya buat sempena Hari Lahir seorang sahabat pada hari ini. Sanah helwah! Lately ni macam rajin je nak try resepi-resepi baru. Minggu lepas buat puding sagu dan Shepherd's Pie. This week pula, jeng jeng jeng...

it's the famous red cake! The Red Velvet!

Hari tu pernah la juga try buat masa kat Malaysia, tapi tak buat kek, buat mini muffin berperisa Red Velvet :D

Kali ini saya kembali bersama resepi yang sama tapi kali ini hasilnya adalah kek! (my first cake!)

Bermulanya perkenalan dengan Red Velvet adalah bila datang ke Moscow. Sisters di sini rajin ber'baking' bila ada free time dan suatu hari, saya disaji dengan Red Velvet Cupcakes. Waah, sangat menarik! Warna merah! Eh, sedaplah! Sejak dari saat itu, Red Velvet menjadi kegemaran saya dan kami-kami yang baru berkenalan dengan kek merah ini.

Resepi yang saya gunakan sebenarnya saya ambil dari internet (nak minta from sorang sister ni tapi tak dapat-dapat. huhu) Tapi bila saya cari balik resepi ni, saya tak jumpa dah. Makanya, saya ingin berkongsi dengan anda semua resepi yang saya gunakan. Bagi sesetengah orang mungkin susah dan leceh namun bagi saya resepi ini mudah untuk saya ikuti dan mencari bahan-bahan yang diperlukan :)

The Red Cake is The Red Velvet


Bahan A (ayak bersama)
375 g tepung gandum
20 g serbuk koko
1 tsp baking soda


Bahan B
170 g mentega
350 g gula kastor
2 tsp esen vanila
3 biji telur grade A*


Bahan C
350 ml whipped cream/yogurt**
1 tsp cuka
2 1/2 tsp pewarna merah***
(satukan semua, biarkan selama 10 minit)


Topping cream cheese
250 g cream cheese ****
80 g gula aising
1 tsp esen vanila
180 ml UHT whipped cream


= kek 9" = 30 cupcakes


1. Panaskan oven 180c. Sediakan loyang/cawan kertas.
2. Satukan bahan A, dan ketepikan.
3. Pukul bahan B hingga kembang, masukkan telur satu per satu diikuti bahan A dan bahan C berselang seli. Pukul hingga sebati.
4. Sudukan 2/3 adunan ke dalam cawan kertas dan bakar 20-25 minit (bagi cupcakes) atau 40-45 minit (bagi kek). Sejukkan dahulu.
5. Cream cheese : pukul cream cheese bersama gula hingga lembut, masukkan esen vanila dan whipped cream sedikit demi sedikit, pukul hingga bergaul rata dan tidak berketul.
6. Paipkan ke atas cupcake dan hias mengikut suka.


Nota kaki:
tsb - teaspoon, not tablespoon ye :)
*saya tak guna Grade A punn, guna telur biasa je :)
**umm tak pernah lagi la guna yogurt so taktau kalau ada beza ke tak. huhu :)
***letak warna ikut cita rasa, nak MERAH ke, nak merah je ke :)
****cream cheese, kepada rakan-rakan di Rusia, cream cheese adalah сливочный сыр yang kita selalu jumpa kat kedai tuu :)

Inilah hasil dalamannya,




Takdelah hebat mana kek merah saya. Al-maklumlah, saya buat dalam keadaan yang tergesa-gesa. Disebabkan dah pernah buat sekali sebelum ni, makanya tangan saya terus mencapai itu dan ini tanpa ketelitian kerana mengejar masa. Alhamdulillah menjadi juga kek saya yang pertama :D


"Agar kamu tidak bersedih hati terhadap apa yang luput daripada kamu, dan tidak pula terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong dan membanggakan diri." (Al-Hadid : 23)


Sedikit peringatan buat kita semua dalam apa jua yang kita lakukan dalam hidup ini, bila mana kita tidak berjaya melakukan sesuatu atau kehilangan sesuatu, janganlah kita bersedih hati. Dan bila mana kita berjaya membuat sesuatu atau beroleh sesuatu, jangan pula kita terlalu gembira. Cukuplah kita bersederhana dan bersahaja dalam menerima apa sahaja dalam kehidupan kerana dalam ayat 22 surah yang sama, Allah menyatakan kerana semuanya telah ditulis di Luh Mahfuz.


Maka apa-apa yang terjadi dengan kek merah anda atau apa-apa resepi lain atau apa-apa sahaja dalam kehidupan ini, janganlah bersedih dan janganlah terlalu gembira. Sungguh, Allah itu kan tak suka pada orang yang sombong dan membanggakan diri.


Sekian, wallahualam :)

2 comments:

  1. nk try buat nanti nisha,,
    tp mcm x jadi jer,sebab xde oven:(

    ReplyDelete
    Replies
    1. laaa, yang korang duk buat kek macam2 jenis hari tu guna apa? hehe. dah la cam delicious je. heee

      Delete