"Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah ke dalam islam secara KESELURUHAN dan janganlah kamu ikuti langkah syaitan. Sungguh, ia musuh yang nyata bagimu." (2:208)

05 March 2013

Biskut Lemau

Bismillahirrahmanirrahim

I got an idea to write this post but I have much more important thing to do which is to study TOPAN (Topographic Anatomy. nak tahu apa, boleh Gugle sendiri ^^) So I put aside my mind and wills to write and started studying. And now, I'm taking a break so I might as well write. Right?

Saya agak tersentap dan malu bila ada seorang yang saya hormati mem'belek' blog saya dan membaca beberapa pos yang saya rasakan "Aaaaa malunyaaa!" dan itu membuatkan saya juga mem'belek' kembali blog saya. Melihatkan diri saya sekarang dan siri saya yang dahulu, sebenarnya wajarlah kenapa saya menjadi siapa saya sekarang. Wajarlah kot inshaAllah :3

Semalam saya terdengar kata-kata seseorang; Silapnya golongan belia hari ini yang kagum dengan seorang tokoh yang hebat dan meletakkan impian untuk menjadi seperti tokoh itu semata-mata akan menyebabkan sehingga satu saat, dia tidak mampu untuk menjadi sepertimana tokoh yang dikaguminya itu dan lalu akan berputus asa untuk menjadi seperti tokoh itu. Yang sebenarnya adalah dengan mengetahui dahulu apakah yang dilalui oleh tokoh itu sehingga beliau boleh jadi sehebat itu. Pastinya cabaran dan dugaan yang banyak. Dan juga harus dilalui oleh para belia ini ke arah menjadi seperti tokoh yang hebat tersebut.

Dan kini, ingin saya lontarkan satu analogi, iaitu lemau. Ala, macam biskut yang lemau gitu.




Dalam perjuangan ini, ada sahaja insan-insan yang terkadang merasa lemau dalam berjuang (mungkin saya, mungkin anda if you know what i mean with this perjuangan. ekceli, apa jua perjuangan lah, whether its dakwah, study, tarbiyah, developing personality etc) Sebelum ni, saya pernah membentangkan suatu formula di blog ini. Formula Untuk Terus Segar. Mujahadah + Doa = Istiqamah. Untuk melahirkan istiqamah, kita sangatlah perlu bermujahadah dan disertai dengan doa agar Allah merahmati usaha kita. Tetapi, lemau adalah satu konteks yang menampilkan keadaan yang seolah-olahnya seperti 'nyawa-nyawa ikan'. Ke over sangat? Sepertinya macam nak berputus asa. Tak nak buat apa-apa dah. Nak relax je. No responsibilities, no worries.

Kenapa? Sebab itulah analogi biskut lemau.

Biskut. Prosesnya rumit. Kalau buat sendiri, ditambah pula dengan ketiadaan bakat dalam baking. Ianya proses yang senang jika kita hanya menyarungkan tudung dan selipar lalu ke kedai runcit terdekat dan membeli sebungkus biskut rangup lagi sedap yang bernama Oreo! Tapi tak jugaak. Proses penghasilannya ketika di kilang juga rumit. Adalah proses-prosesnya yang tertentu (tidak mahu saya describe di sini) sehingga terhasillah sekeping biskut yang rangup untuk dimakan dengan bunyi krup-krapp-krup-krapp.

Sodapnya makan biskut! Eh, terlupa pulak nak sidai baju. Pegi sidai baju kejap lah. Lalu paket biskut kita tadi terbiar begitu sahaja di atas meja. Sehingga berapa lamanya bila mana angin mula menyapa biskut krup-krapp kita. Dengan angin bayu yang mendamaikan, biskut kita semakin menyukai angin yang datang menyapa. Angin pun mula melembutkan molekul-molekul biskut kita (scientificallynya saya tak pasti macam mana. ini hanya analogi) lalu jadilah ia lemau.

Ataupun, sejurus kepulangan kita dari membeli biskut sedap lagi krup-krap bunyinya, housemate kita pula membancuh air coklat panas untuk kita! Kita pun apa lagi, mencapai biskut rangup, mencelupnya ke dalam air coklat panas, memutarkannya, memastikan ia lembut lalu diterbangkan ke dalam mulut yang rakus mengunyah. Om-nom-nom.



Kenapa biskut lemau? Atau lembut, dalam konteks celupan air coklat panas. Kerana ia didedahkan kepada suasana yang selesa dan menenangkan. Angin, air suam. Kita kan suka mandi air panas lama-lama. Mungkin begitu jugalah kita ini. Bila kita mula berjinak-jinak dengan sikap malas, sedikit demi sedikit, kemudian bertangguh, lalu mula mencari ruang keselesaan, mencari ruang untuk rehat dan merasakan "Aaah, this is so relieving". Dan bila kita ingin mula menyambung kerja kita yang tergendala tadi, kita mula merasa berat, mula berdolak-dalih, mula mengelak dan mencari alasan atau alternatif lain supaya kita tak rasa bersalah untuk tidak membuat apa yang sepatutnya kita buat.

Mungkin juga bila syaitan membisikkan "Kau dah penat sebenarnya buat benda ni" dan kita pula mengiyakannya.

The everlasting rest is only in Jannah. Tiada masa rehat lagi jika anda bergelar Dai'e. Jangan membiarkan kepentingan diri melambatkan gerak kerja dakwah dan tarbiyah kita. Jangan sekali-kali merasakan diri kita ini penat, kerana waktu rehat bagi seorang daie adalah sewaktu qiyam. Janganlah menjadikan diri kita lemau.

Kerna biskut yang lemau takkan bisa menjadi rangup kembali.

Betul ke? :3 Tapi bukan dalam konteks perjuangan ini. Saya merasakan, dengan adanya ketuhar panas (oven. is it?) biskut yang lemau, mampu menjadi rangup semula. Maka, jika anda merasakan anda lemau, masukkan diri anda ke dalam ketuhar. Errk. Analogi sahaja :3

Kenapa ketuhar? Kerana ketuhar itu....macam pelik pulak guna ketuhar. Kerana oven itu panas. Bila panas, kita takkan duduk diam. Bila kita tak duduk diam, kita akan mula bergerak. Kerana panas itu juga, adalah suatu kesusahan, kepayahan. Dan panas itu yang sepatutnya membakar kembali semangat kita yang telah lemau! Moga-moganya, kita akan menjadi 'rangup' semula. Bahkan mungkin lebih krup-krapp daripada sebelumnya.

Okey, saya nak sambung belajar topan. I leave it to you to ponder on how to treat the 'lemau'-ness inside and perhaps to find your new oven to ignite a new spirit towards this 'perjuangan'! Oh my English. Ish ish ish. Pardon me.

Assalamualaikum wbt.

1 comment:

  1. nice to see your blog, i'm just started in blogging, please visit mine too :)

    insanbiasabiasa.blogspot.com

    Smoga kita dpt mgharungi cabaran yg mendatang..

    ReplyDelete